VilMer har inngått en langsiktig avtale med Løten kommune som nå sikrer et godt aktivitetstilbud for de eldre i Løten. Løten kommune har i lengre tid benyttet seg av en digital løsning VilMer utviklet for å tilgjengligjøre frivilligheten, men har nå i senere tid utviklet samarbeidet videre.
Det digitale vektøyet som eldreomsorgen i Løten kommune har benyttet seg av, har i stor grad fungert godt for å skape mer aktivitet for eldre. Dette gjelder sykehjem, omsorgsboliger, dagtilbud og bokollektiv.
– Det digitale vektøyet de i flere år har brukt er i korte trekk en nettside hvor de ansatte i tjenesten får en bruker. Her kan de logge seg inn finne en passende aktivitet eller en kontaktperson og sende forespørsel selv direkte til frivilligheten. Den største endringen nå er at vi i VilMer tester ut å ta over dialogen med de frivillige. Vi setter da opp en aktivitetsplan som de ansatte på Løten helsetun får tilsendt hver uke. De ansatte der har en hektisk arbeidshverdag, og vi håper at det kan være med å lette på mengden arbeidsoppgaver de har. Det er tidskrevende å avtale besøk, og derfor tar vi tilbake den delen som går på logistikken og utformingen av aktivitetsplan. Dette for å sikre tilbudet, uten å gi de ansatte unødvendig belastning, sier leder for kundepleie og drift i VilMer, Anne Katrine Sveen Topp.
VIKTIGHETEN AV GOD KARTLEGGING
Det er flere enn VilMer som står for aktivitet inn mot eldreomsorgen i Løten. Det er flere ulike organisasjoner som bidrar inn til å gi de eldre en meningsfylt hverdag.
– Det skjer jo en god del intern aktivitet fra før, men vi jobber godt vedsiden av eksisterende tilbud. Vi har brukt tid på å kartlegge hver avdeling og hva som skjer der ukentlig. Så fyller vi da de tidspunktene som passer godt for frivilligheten. Dette kan for eksempel være en enkel lesestund, et besøk av noen med hund, generasjonstreff eller at noen kommer med bakst. Alle våre aktiviteter er gratis og er basert på frivilligheten, forteller Sveen Topp.
Det understrekes at det viktigste er brukeren, og at kommunikasjon og solid kartlegging er nøkkelen til suksess.
– Dette tilbudet skaper utelukkende en bedre hverdag for ansatte og brukere. De er mer fornøyde, og mange opplever økt livskvalitet. En del av kartleggingen vi gjør går på hvilke aktiviteter som passer for hver avdeling. Formålet er at brukeren skal være i fokus, og at de skal få noe ut av det. Aktivitet trenger alle. Selv om man er i et demensløp, eller opplever kognitiv svikt så er det viktig med impulser og aktivitet. Det frigjør også de ansatte i en viss grad. Er noen av brukerne i aktivitet, så vil de ha muligheten til å hjelpe andre som har behov for det. Så det er også avlastende for de ansatte, sier Sveen Topp.
JOBBER SAMMEN FOR ET GODT TILBUD
Sveen Topp i VilMer skryter av Løten kommune, og sier at de er en solid samarbeidspartner.
– Vi opplever Løten kommune som fremoverlente og en fin samarbeidspartner. De har jo tidligere kjøpt VR-briller av oss. Disse brillene har en app som tilgjengeliggjør virtuelle opplevelser for demenspasienter. Man kan velge formål, altså om det skal skape ro, opplevelse eller andre ting. Pasientene kan da gjennom disse brillene reise tilbake til steder de tidligere har vært, se på dyr, eller se andre type naturopplevelser. Disse er også aktivt i bruk på helsetunet, og er noe som de ansatte styrer selv. Det handler om at vi skal skape det beste helhetlige tilbudet til de eldre, som vi kan. Og jeg tror vi er godt på vei med dette samarbeidet, avslutter Sveen Topp.