Idéen om Olabilløp på Ådalsbruk ble til i februar. Siden da har Dag Spangen, Stian Berge, Bjørn Monsbakken og Knut Erik Antonsen gått sammen og dannet en komité. Ett planleggingsmøte har det allerede vært, og om alt går etter planen vil det fylles opp med Olabiler i Klevbakken 15. mai
Olabil har mange bygget og kjørt i sin barndom. Når Olabil skal bygges gjelder det å være kreativ, og hente fram sine Reodor Felgen-evner. Flåklypa Grand Prix har de fleste sett, og nå loves det like mye action i Ådalsbruk Grand Prix
Det finnes ikke bedre plass å bo
Komitéen består av menn i ulike aldre, som alle interesserer seg for motorsport. Både gammel og nytt, to hjul og fire hjul – og nå, uten motor. En av gutta i komitéen er Bjørn Monsbakken, eier av Ådalsbruk Motormuseum. Han låner gjerne ut sitt lokale når de skal møtes, så de har en plass å planlegge arrangementet veldig mange har meldt interesse for allerede. Alle fire i komitéen er enige om at Ådalsbruk er en flott plass å bo, og vil gjerne gjøre litt innsats for å få mer aktivitet i bygda;
– Vi må lage litt liv og røre på Ådalsbruk. Det finnes ikke bedre sted i verden å bo. Kan godt hende det finnes noe som er like bra – men det finnes ikke noe som er bedre!
Ola Spangen er klar i sin tale, og får bekreftende nikk fra resten av gjengen. Å få til en aktivitet hvor barn og voksne kan jobbe sammen om ett prosjekt – har vært i tankene lenge. Når styret i Velet kom med idéen om Olabilløp, var jo det helt perfekt! Å bygge opp en Olabil sammen, for så å kjøre løp, er aktivitet for hele familien. I Olabilløpet er det nemlig sjanse for både ung og gammel til å kjøre. Deltakerne deles inn i fire grupper; barn under 7 år må ha med voksen kartleser i bilen. Barn over 7 år deles i aldersgruppene 7-11 år, og 12-16 år. Deltakere fra 17 år og oppover stiller i den siste klassen, og her finnes ingen øvre aldersgrense.
For noen år siden var det Olabilløp på Bruket, og da var årets komité kun tilskuere. I år regner de med det blir liten tid til å se så mye de egentlig skulle ønsket, men flere av de har barn som skal delta i årets løp.
– Jeg som er nyinnflyttet hit, synes det er helt supert med slike aktiviteter, sier Stian Berge. Han regner med at dagen blir for travel til at han skal få kjørt selv, men sønnen hans skal iallfall delta.
Hva skal man gjøre for å bli med i et Olabilløp?
Olabilløpet skal gå ned Klevbakken. Veien vil være stengt når løpet går, men utrykningskjøretøy og busser slipper selvsagt gjennom. Det vil være trafikkdirigenter i hver ende av strekningen som er på cirka 400 meter. Spangen har testet selv, og sier man kan forvente toppfart på 30-40 kilometer, om man ikke bremser. Sikkerhet er selvfølgelig viktig, og deltakerne vil derfor kjøre hver sin gang – så det ikke blir risiko for krasj ved forbikjøringer. I disse dager skal gutta på befaring i bakken, og få en bedre oversikt på eventuelle faremoment ved løypa.
– Dette er så klart ikke det farligste billøpet. Vi har ikke motor i bilene, og bilen skal lages så den ikke er til fare for noen. Sjåfør må ha på hjelm, hansker, og helst heldekkende klær.
Så hvordan bygger man en Olabil? For det første, så skal en Olabil være enkel. Gutta på muséet understreker at dette først og fremst skal være gøy og billig. De fleste har alltid litt skrap liggende hjemme, og på Finn.no er det mye brukende til lav pris. Hjul fra barnevogner eller sykler, litt planker, tau, skruer og ett ratt – så er du i mål!
Å delta i løpet koster ingenting, men det er påmelding. Bjørn stiller med både pokaler og bilnummer – og Bilsportforbundet stiller med flagg og tidtaker. Olabilløpet har fått stor respons og positive tilbakemeldinger etter at de publiserte arrangementet på Facebook, så Velforeningen håper på flere sponsorer til løpet.
Det er mange påmeldte allerede, og Velforeningen har satt påmeldingsfrist til 15. april. Ønsker du mer informasjon om Olabilløpet, eller rett og slett tips til hvordan en bil skal bygges? Bare ta kontakt med Ådalsbruk Velforening og de driftige medlemmene der.