Antall drepte på Innlandsvegene i 2021 holder seg på samme nivå som det har vært de siste årene. Antall ulykker med hardt skadde har en liten nedgang.
I Norge er visjonen at ingen skal bli drept eller hardt skadd i trafikken. Nasjonal Transportplan har flere delmål mot denne visjonen. Et av dem er at det skal være maksimalt 50 drepte og hardt skadde på vegene i Innlandet i 2030
Jobbes med et helhetlig trafikksikkerhetssamarbeid
Sjur Strand, leder av fylkets trafikksikkerhetsutvalg i Innlandet sier at det arbeides mot et helhetlig trafikksikkerhetssamarbeid i form av fysiske tiltak på vegnettet, kontrollvirksomhet og forbyggende arbeid for å redusere antall ulykker på vegene i Innlandet.
–Sammenligner vi de foreløpige ulykkestallene i Innlandet med de nasjonale ulykkestallene, ser vi at det er en mindre nedgang i Innlandet enn for landet som helhet. Selv om antall drepte og hardt skadde på vegene i Innlandet nesten er halvert de siste ti årene, er det fortsatt en jobb å gjøre for å nå målet i 2030.
Foreløpige tall for 2021 viser at cirka 40 prosent av ulykkene med drepte og hardt skadde i Innlandet var utforkjøringsulykker, mens cirka 20 prosent av ulykkene var møteulykker.
Rundt 20 prosent av ulykkene med drepte og hardt skadde i Innlandet i 2021 skjedde på riksveger, og rundt 15 prosent av ulykkene med alvorligst konsekvens skjedde på Europaveger.
Rådgiver ved samferdsel, Einar Søberg, kan opplyse at det ikke har vært noen trafikkulykker med alvorlige skader eller dødsfall i Løten i 2021
Seksjonssjef i Statens vegvesen, Hans Martin Asskildt, sier at det viser at vi må fortsette arbeidet med å bygge nye trafikksikre riksveger, og utbedre strekninger hvor trafikksikkerhet kan bli bedre.
– Vi skal drifte vegene slik at det skal være trygt å kjøre der
Kontroller og holdningsskapende arbeid for å få ned tallene
Regionsleder i Trygg Trafikk Innlandet, Marianne Mittet Solbraa, sier at førerfeil er medvirkende årsak til de fleste ulykkene. Derfor er tiltak som retter seg mot trafikantene viktig for å redusere antall ulykker. Å følge fartsgrenser, kjøre rusfritt og ikke bruke mobiltelefon i trafikken – er tiltak det fortsatt må jobbes med.
Politiet, Trygg Trafikk, Statens vegvesen og Innlandet fylkeskommune jobber sammen om forebyggende arbeid rettet mot barn og unge -hvor fokus er oppmerksomhet i trafikken, fart, rus, bilbelte, verneutstyr og tung bil.
Trafikkoordinator i Innlandet politidistrikt, Robert Bjørklund, sier at politiet vil fortsette med mange kontroller rettet mot rus og fart, ettersom det er blant de mest medvirkende og utløsende årsakene til trafikkulykker.
Innlandet politidistrikt gjennomførte i 2021 en rekke kontroller, i tillegg til utrykningspolitiets kontroller. I Innlandet ble det skrevet ut 433 reaksjoner på fart, 514 førere ble anmeldt for ruspåvirket kjøring, og det ble skrevet ut 35 reaksjoner på ulovlig bruk av mobiltelefon.
Kontroller er viktige for å få ned ulykkestallene, og Politiet og Statens vegvesen vil i 2022 fortsette kontroller knyttet til fart, skolestart, rus, uoppmerksomhet i trafikken, beltebruk, dekk/kjetting, lastsikring og kjøre/hviletid.