Ole Nilssen, den talentfulle gutten fra Brenneriroa som spiller torader og trekkspill, fikk jobb som distriktsmusiker i Sunnfjord et halvt år før koronaen kom. Det er han glad for nå.
– Det var griseflaks! Hadde jeg drevet for meg selv hadde jeg gått dunken. Det gjør seg med fast stilling, sier han på telefon fra Jølster.
Løtensokningen utdannet seg ved Norges musikkhøgskole og satte deretter kursen vestover som frilanser. I det som tidligere var Sogn og Fjordane har de satset, og satser, mye på folkemusikk. Fylkeskommunen har hatt klassiske musikere ansatt siden 80-tallet. Nå er musikerne flyttet over til kommunene og nå er det fem musikere ansatt i tre kommuner som satser på folkemusikk.
Lærer og utøver
I jobben som distriktsmusiker er Nilssen 50 % lærer ved kulturskolen og 50 % utøvende musiker.
– Å få fast jobb som folkemusiker er ikke enkelt, så sånn sett er det ganske unikt. Jeg tror ikke det er så mange tilsvarende stillinger i Norge, sier han.
Området han bor og jobber, Jølster og Førde, har blant annet en stor musikkfestival.
– Musikk er solid forankra i kommunen her, forteller Nilssen og legger til at om du ser på fylkesstrategier så står kultur sterkt i Sogn.
– Dermed blir det flere faste stillinger. Det er mye bedre her enn i Hedmark.
Som frilanser ble det 200-250 reisedøgn i året. Med husbygging og et lite barn passer det Nilssen veldig bra med fast jobb i Førde.
– Vi er åtte distriktsmusikere i Førde. Vi har en arbeidsplass med 10-15 folk i lunsjen hver dag og vi har et svært hus til åtte millioner som er helt nytt. Man kjenner godt her at det legges penger i kultur, forteller Nilssen.
Området har vært skånet for de store koronautbruddene og mye av undervisningen har kunne gått som normalt, dog med avstand, etter at den første nedstengningen var over.
– Men det skjer jo veldig lite. Vi pleier jo å bli booket til konserter og prosjekter.
Barnehageprosjekt
Som mange andre har Nilssen måtte tenke nytt. Den siste tida har han jobbet med et kulturbarnprosjekt. Det er et pilotprosjekt som har gått i fem kommuner i Norge. Etter at Rikskonsertene la ned tilbudet for barnehager har Nilssen vært med å jobbe for å få opp et nytt tilbud.
– Vi har laget metodikkhefter sammen med høgskolen på Vestlandet og laget undervisningsopplegg for de som studerer på barnehagelærerutdanninga, samt en kurspakke for barnehagepersonell som går ut til alle nynorskkommunene i Norge, forteller Nilssen.
Han har også fått spilt en del skolekonserter, for de har stort sett gått som normalt.
– Det er bra de har klart å holde det i gang. Det er liksom en hel generasjon, mange unger, som går glipp av mye i ei viktig tid når ting stenger ned. Det har vært veldig godt mottatt at vi har kommet, sier Nilssen før han fortsetter:
– Det skjer veldig lite når fritidsaktiviteter legges ned og kulturtilbud som ikke er gjennom skolen blir borte. Det er veldig trist når det blir borte på skolen også, så det er bra dem har klart å gjennomføre det.
Lite konserter
Det har ikke vært mulighet for å gjennomføre så mange konserter og Nilssen har heller ikke prioritert det.
– Jeg har litt bevisst ikke drevet og pushet lange turneer og plateprosjekter. Når jeg er så heldig å ha fast jobb er jeg ikke så avhengig av det økonomisk. Da kan noen andre som driver med det samme som meg få den muligheten, sier Nilssen.
Noen små opptredener har det likevel blitt, blant annet på Voss og Rauland, men en konsert i Løten blir det nok ikke med det første.
– Jeg tror ikke det er noe i løypa akkurat nå, sier Nilssen.
Har du lyst til å høre han kan du ta turen til Skreia søndag 18. juli. Da spiller han hagekonsert med Fredholms trio.
Selv om han ikke er ute på de store turneene om dagen så jobber og tenker han på nye prosjekter.
– Jeg har masse ideer og det er jo en del ting man får jobbe med når det er litt rolig. Man får tid til å sette seg ned og finne ut av hva man skal gjøre for noe. Ideer som man kan fiske fram fra skuffen senere, avslutter Nilssen.
Her kan du høre at Thomas og Ole Nilssen spiller en reinlender etter Karlot Bronkebakken.