Ja, så glemte jeg å nevne at han har en Caddy varebil som han bruker, og at han jobber som lastebilsjåfør. Man kan vel si at Odd-Erik Henden er godt over snittet opptatt av bil. Så og si all tid blir brukt i eller med et eller annet kjøretøy.
Jeg får bli med til Rokosjøsaga hvor han har lagerplass. Her står kjøretøyene på rekke og rad. Det er de to boblene, en rød og en blå, som er grombilene. Den røde er en 1977-modell original cabriolet mens den blå er en 1965-modell som han kjøpte i deler og satte sammen selv.
– Jeg har egentlig vært interessert i bil hele tiden. Det er ganske mange år siden jeg begynte å skru bil, forteller han.
Den lyseblå bobla kjøpte han i deler, mens den røde cabrioleten har han ikke gjort noe med. Det eneste som manglet i den blå bobla var motoren.
– Den tok jeg fra en anna bil jeg hadde.
Bobla var ferdig i 2009.
– Jeg tror jeg kjøpt den i 2009 også jeg, sier han.
– Så hele året gikk med til den bilen?
– Ja, det ble vel det da, humrer han.
Lufter seg på sommeren
Finbilene får bare komme fram når det er bart. Da er det annerledes med den burgunderrøde bobla, en 1970-modell.
– Nei, den bruker jeg alle steder. Det er greit å ha en sånn bil også, smiler han.
LES OGSÅ: Bjørn Vidar sin Opel er filmstjerne. Klarer du å gjette hvilken film den er med i?
Grombilene brukes på turer i helger samt 1. mai og 17. mai.
– Jeg kjører den ene og kjerringa den andre, sier han.
– Er hun med fordi hun må eller synes hun det er gøy?
– Hun synes det er litt ålreit hun å, smiler han.
Sommerstid står bilene på rekke og rad på gårdsplassen hjemme hos han. Hvis du vet hvor han bor så har du kanskje sett bussen der også?
Første Ajokki i Norge
Bussen med det artige registreringsnummeret XN 11111 kjøpte Henden i 2017.
– Jeg hadde en buss fra før, men så var det en i Trøndelag som skulle selge sin. Da fikk jeg lyst til å kjøpe en ny, forteller Henden og legger til at den gamle står i snøhaugen bak lageret.
Det er kanskje ikke så mange som har egen buss, men Henden bruker den når han skal på skrapmesser eller ved spesielle anledninger, som den gangen han kjørte et utdrikningslag.
Bussen er en 1981-modell og er den første Ajokki-bussen som ble levert i Norge.
Som tidligere nevnt kjører Henden lastebil og har dermed førerkort på det meste.
– Ja, alt mulig, utenom fly, ler han.
– Du blir aldri lei av å kjøre bil da?
– Nei, jeg synes det er greit jeg. Det er fint å komme seg ut litt, mener han.
Bytta til seg en campingbil
Det kan virke som han er Volkswagen-entusiast. Han har i hvert fall en folkevognbuss også. Det er en 1982-modell.
– Denne bytta jeg til meg. Jeg hadde en Poletta campingvogn, men ville ha en slik en i stedet, forteller han.
Bilen har han brukt på tur til Førde.
– Det gikk ikke fort. Er du heldig så går det i 80. Den har 55 hester, så det er ikke noe enormt, smiler han.
Han har ikke gjort noe med den, men innrømmer at den skulle vært oppusset.
– Det skal jeg begynne med når jeg blir pensjonist.
– Det ser ut ikke ut som du blir arbeidsledig…
– Nei, pluss at jeg har et hus jeg skulle gjort ferdig også, ler han.
Hovedhobby
Det er tydelig at det er kjøretøy som er hovedhobbyen til Henden. Men har han flere kjøretøy på ønskelista? Han nøler litt før han svarer.
– Nei, nå er det egentlig nok, ler han, før han fortsetter:
– Det er vel verre for de som skal ta over det her. Jeg får prøve å ta vare på det jeg har.
Totalt teller beholdninga åtte kjøretøy med skilt på, inkludert lastebilen han bruker på jobb, og tre biler uten skilt, hvor planen er å pusse opp den ene mens de to andre bare er deler. Så har han jo den Audi Q5-en som han ikke bruker.
– Det er en helt vanlig bil som bare står her for det meste, for jeg har ikke plass på gårdsplassen, ler han.
Nå holdt jeg på å glemme traktoren. Det er en 1962-modell Massey Ferguson 65.
– Den kjøpte jeg av onkelen min. Den hadde stått i 20 år. Jeg prøvde å få den i vegen og det gikk. Jeg skal kanskje prøve den til sommeren, sier han og legger til at han har hatt den med på et onsdagstreff på Klevfos.
Nå kan bare våren komme slik at kjøretøyene kan komme seg ut i lyset. Først må vi nok tåle et påfyll av snø og bilentusiastene må vente litt til.