Kommunestyret ba i 2020 om en dyptgående analyse av ressursbruk i Løtenskolene. Nå er rapporten klar til fremvisning i driftsutvalget og her foreslås det endringer i skolestrukturen.
Rapporten, som er utarbeidet av KS (kommunesektorens organisasjon), legges fram i driftsutvalget sitt møte 9. mars og der kommer det fram tre mulige strukturelle endringer som vil kunne gi økonomisk gevinst i framtiden.
Den første modellen som presenteres er å opprette oppvekstsenter hvor man slår sammen barnehage og småskole og plasserer de i felles bygg med felles ledelse. Den andre modellen, som KS-konsulent ser på som mest bærekraftig, er en skolesammenslåing hvor man går fra fire til to barneskoler. Et forsiktig anslag viser til en innsparing på seks til åtte millioner kroner per år. KS-konsulent mener dette vil gi skolene et økonomisk og faglig ståsted slik at de kan arbeide etter framtidige forventninger og lovkrav heter det i saksframstillingen til driftsutvalget. Den tredje modellen som skisseres er å samle alle barneskoleelevene på en felles skole.
Penger til bedre drift og innhold
Rapportens mål er å gi kunnskap om bedrift drift og innhold i skolene. Analysen viser at skolene i Løten drives nøkternt. Ingen funn viser at det blir brukt unødvendige penger, men at skolene drives på et minimumsnivå når det gjelder midler til læremidler, inventar og drift.
LES OGSÅ: Den teknologiske skolesekken gjør det mulig for Løtenskolene å satse på teknologi
Analysen påpeker et manglende handlingsrom som begrenser mulighetene for variasjon og tilhørende motivasjon gjennom gode læringsopplevelser.
Etter KS-konsulents oppfatning er ikke den økonomiske situasjonen i Løtenskolen bærekraftig på sikt. Det er ikke ressurser til å kompensere for slitasjen på inventar og læremidler, og det er en slitasje både på ledere og ansatte ved å forholde seg til så trange økonomiske rammer. Det understrekes i analysen at det går på bekostning av det utviklingsarbeidet skolene burde hatt mer av for å øke kvaliteten på undervisningen. Den største utgiftsposten for skolene er lønn og når alle ansatte har fått lønn er det lite penger til andre tiltak.
Viktig grunnlagsdokument
Kommunedirektøren ser på analysen som et viktig grunnlagsdokument for den videre utviklingen av Løtenskolen.
– Det er viktig at det jobbes videre med avklaringer og prioriteringer
innenfor de områder det pekes på i rapporten og at dette ses i sammenheng med andre faktagrunnlag som vil bli presentert i forkant av Økonomiplanprosessen for 2022-2025, skriver fungerende rådmann Arne Jørstad i saksframlegget.