Mellomtrinnet på Jønsrud skole hadde animasjonsfilm som tema forrige uka. Selv om selve animeringa er det morsomste har nok elevene forstått at planlegging er viktig. Det håper i alle fall lærer Henning Aasen.
– Hva med planlegging da, er det viktig? spør lærer Henning Aasen.
– Ja, svarer guttene.
De legger imidlertid ikke skjul på at det er arbeidet i animasjonsboksen som er det morsomste.
Vannets kretsløp
Elevene i 5. til 7. klasse bruker hele uka på å lage en animasjonsfilm om vannets kretsløp. Dette emnet har de hatt om i naturfag og nå er det de kreative evnene som skal til pers.
– De skal lage dreiebok, planlegge, skissere, lage bakgrunner og tegne figurer, ramser Aasen opp.
Alt dette, som kanskje kan oppleves som litt kjedelig, er nødvendig for å få et godt resultat. Når alt er på plass kan de ta i bruk stop motion-appen på iPaden for å ta bilder. Stop motion-teknikken går ut på å flytte figurer og ta mange bilder som, når de settes sammen til en film, gir liv og bevegelse i bildene.
Animasjonsbokser
Nytt av året er animasjonsboksene. Du ser dem på bildet: en fin innretning hvor man kan legge iPaden stødig på ei hylle, som kan flyttes i ønsket avstand til motivet som ligger nederst.
– Vi har en snill og hjelpsom vaktmester, Frank Engebakken, som har laget disse boksene til oss. Han er et ja-menneske og hjelper oss med det meste, roser Aasen.
Boksene gjør at det blir enklere å få til en bra film.
– Det blir mer stødig for iPaden og bedre kvalitet på bildene, sier Aasen.
De jobber sammen på tvers av klassetrinn når de har temauker slik som animasjonsuka.
– Det er veldig inspirerende for meg som lærer også, å få jobbe sammen med de andre lærerne, sier Aasen.
På Jønsrud har de relativt små klasser og da er det fint å kunne jobbe sammen på tvers av alder. Elevene er delt opp i 12 grupper og det blir da 12 filmer.
– Tror dere filmene blir like?
– De blir nok litt forskjellige, men mye av faktaene er nok de samme, sier Kyrre Levi.
– Hva er det viktigste med vannets kretsløp da?
– Uten det hadde det ikke vært liv på jorda, svarer han.
Liker å jobbe på denne måten
Lærerne har satt noen krav for hvordan filmen skal være. Blant annet skal den ha en lengde på en til to minutter og det skal leses inn tekst.
– Det ser ut til å gå veldig bra så langt. Det de har fått til ser bra ut. De liker denne måten å jobbe på, sier Aasen.
De kommer innom mange fag: de får øvd på grunnleggende ferdigheter som å regne ut hvor lange scenene skal være, samt lesing og skriving.
– De må utnytte styrkene på gruppa best mulig. Det er veldig relevant å øve på å forholde seg til andre personer og å skape et produkt, mener Aasen.
Han har også prøvd å innprente i elevene at en god plan lønner seg for å få et godt resultat.
Vanskeligst og morsomst
Det er ikke helt rett fram å lage film. Det er mye man må tenke på.
– Hva er det vanskeligste?
– Det er å få videoen og lyden vi skal legge på helt perfekt, svare Kyrre Levi, som er den på gruppa som skal lese inn faktaene om vannets kretsløp.
– Jeg synes animering er morsomt fordi det er mye flytting og du må være veldig nøyaktig, sier Marcus.
– Det her er første gang jeg gjør det. Det er gøy, smiler Nikodem.