På Østvang skole er mottoet “Vi skaper muligheter”. De siste par årene har skolen fått etablert et skaperverksted og finansierer kurs i koding etter skoletid, utviklet i samarbeid med Lær Kidsa Koding.
På Østvang skole har de et rom som heter Skaperverkstedet. Her har de greenscreen, 3D-printere, strikkepinner, vinylkuttere, symaskiner, varmepresse og Blue-Bot, for å nevne noe. Det ble åpnet i januar 2020 og alle elevene er innom her for å jobbe kreativt.
– Det er tradisjonell kunst og håndverk i en 2.0-versjon hvor du drar med det digitale elementet i tillegg, forteller lærer Carl Andreas Myrland.
Elevene synes det er veldig stas å få bruke Skaperverkstedet.
– Det er Yes! og topp stemning, smiler Myrland.
Skape noe
– Skaperverkstedet tilfører et praktisk-estetisk fokus som kanskje har manglet i skolen de siste årene. Det er en arena hvor du får utfolde deg kreativt og skape noe eget, sier Myrland.
Målet er at Skaperverkstedet skal være en tverrfaglig arena og et verktøy i de ulike fagene.
– 5.trinn skal ta symaskinsertifikat til våren. Til høsten skal de sy sitt eget forkle som de skal bruke på skolekjøkkenet. De skal designe sin egen logo som vi skjærer ut på vinylkutteren og som printes ut som en type klistremerke som vi smelter inn i forkle med varmepressa, forteller Myrland.
LES OGSÅ: Marcus (11), Kyrre Levi (12) og Nikodem (10) lager animasjonsfilm om vannets kretsløp
Sentralt i Skaperverkstedmodellen er at elevene i større grad skal finne ut hva de skal gjøre selv. Problemløsning og algoritmisk tenkning er viktige ferdigheter på skaperverkstedet.
– Elevene skal oppleve skaperglede og de skal jobbe tverrfaglig. Det er godt forankret i den nye læreplanen som kom i høst, opplyser Myrland.
Alle klassetrinn, samt SFO, tar i bruk Skaperverkstedet. De har store planer, men har blitt satt litt tilbake på grunn av koronaen. LEGO Boost var noe av det første de kjøpte inn. Dette er LEGO som lar barn bygge modeller med motorer og sensorer for deretter å få dem til å bevege seg ved hjelp av enkle, ikonbaserte kodekommandoer. SFO-leder Bjørn Atle Nilssen har testet noe på barna sine hjemme før de tar det i bruk i skolen.
– 3.klassingen min fikk det til, sier Nilssen, som blant annet hadde koding som oppgave for barnet sitt for å gjøre vinterferien enda morsommere.
Teknologisk skolesekk
I 2020 fikk Løten kommune 500 000 kroner fra den teknologiske skolesekken til å satse på teknologi i skolen. Det har blitt kjøpt inn noe utstyr til alle skolene, men det er kanskje Østvang som har kommet lengst. Det er kanskje litt takket vær Myrland, som i tillegg til å jobbe som lærer på skolen har en stilling i «Lær Kidsa Koding».
– «Lær Kidsa Koding» er en organisasjon som har jobbet i mange år for å øke interessen for koding og digital skaperglede. Man kan bruke digitale verktøy til andre ting enn å bare se på Youtube. De kan lære seg ferdigheter. Vi har utviklet en modell som vi kaller «koding etter skoletid», forteller Myrland.
Det er Sparebankstiftelsen Hedmark som bidrar til at Myrland kan jobbe med «Lær Kidsa Koding» i hele gamle Hedmark fylke. Målet med jobben er blant annet å etablere flere kodeklubber, hjelpe skolene i gang med koding i undervisningen og generelt bidra til at barn og unge i Hedmark lærer en viktig kompetanse i et stadig mer digitalisert samfunn.
Gratis fritidstilbud
«Koding etter skoletid» er et gratis fritidstilbud for 4.klassinger på Østvang. Det er instruktører fra ungdomsskolen som har dette som en betalt jobb. Kurset har, på grunn av smittevernhensyn, kun sju plasser, men det var så populært at de fikk lov til å sette opp to kursklasser. Et kurs varer i fem uker og i løpet av den tiden lærer ungene mye spennende.
– Det er naturlig for min del å bruke Østvang da jeg jobber her. Så vidt jeg vet er dette det første initiativet utenfor Oslo og Akershus, sier Myrland.
– Dette er et gratistilbud som skolen drifter fordi de ser verdien i det, sier Nilssen.
Jørgen Olsen Lundquist, Vilde Wilson Grønsveen og Simen Rundberget fra Løten ungdomsskole har vært igjennom ordentlig søknads- og intervjurunde før de fikk jobben. Deretter ble det kveldskurs for å lære hvordan de skulle undervise samt gå igjennom oppgavene de skal gi til ungene.
– Instruktørene har gått her på skolen og har lært litt her. Så har jeg holdt kurs for dem. De gjennomfører timene her uten at det er voksne til stede, men vi er i bygget og kan hjelpe dem om de har behov for det, sier Myrland.
– Det hørtes ut som en interessant jobb, svarer Olsen Lundquist på spørsmål om hvorfor han ville bli instruktør.
– Det er veldig gøy å se gleden til barna ved koding. Jeg gikk også på kodeklubb med Carl, så det er litt av grunnen til at jeg ville være med på dette. Det var veldig gøy, husker Wilson Grønsveen.
Oppgavene de gir til 4.klassingene denne dagen er å sette sammen klosser slik at det kan bevege seg på en skjerm og dermed bruke dette til å lage en film eller et spill.
Samfunnsnyttig
Myrland og Nilssen håper at «Koding etter skoletid» skal bli noe varig.
– Vi håper at dette skal bli en greie som vi får opp og gå. Det er viktig for skolens rolle i samfunnet. Det er en arbeidsgiver for ungdom og en fritidsarena for barna, sier de.
De setter også stor pris på støtten de har fått fra ledelsen på skolen.
– De har gitt oss frie tøyler og gitt oss penger å bruke, skryter Myrland.
– At vi fikk ja og mulighet til å kjøre to runder på grunn av restriksjonene er også bra, legger Nilssen til.
Det arbeides med å øke kompetansen hos de ansatte og der får de blant annet prøvd seg på å lage ting i 3D-printeren. På bildet under kan du for eksempel se en blå pokal i miniatyr som Nilssen har laget i stor versjon til å ha på kontoret.
– Elevene kan for eksempel bygge i Minecraft, så kan vi eksportere det og printe det ut, forteller Myrland, før han fortsetter:
– Tanken er at du skal få en mer taktil ting som du kan ta på, dreie og oppleve. Du kan printe ting du har bruk for, for eksempel lagde vi en forlengelsesarm til 3D-printeren.
Det er ingen tvil om at ungene synes at koding er gøy.
– Åh, fisk. Gøy!, er den spontane reaksjonen når de kommer inn i Skaperverkstedet og ser at det står JafseFisk på programmet.
Serge synes det morsomste er at man skjønner det, mens Selvan setter pris på å lage ting. Jentene synes det er gøy å lage spill. Det lover godt for en morsom time med «Koding etter skoletid».