Gunnar Westby har både en A-Ford og en T-Ford. Den ene blir mest brukt på elgjakt, mens den andre brukes i festlige anledninger som bryllup. Ta en titt på den 99 år gamle T-Forden her.
Henry Ford produserte over 15 millioner T-Forder i perioden 1908 til 1927. Han satte i gang verdens folkelige bilisme for fullt. I 1922 var prisen på en T-Ford i Norge på 3750 kroner. Ville man ha selvstarter, som var oppfunnet på den tiden, måtte man punge ut med 350 kroner ekstra. Kjøpte man ikke det så måtte man veive den i gang. Det er en coil for hver sylinder og det fungert ikke ordentlig da Westby begynte å kjøre bilen.
– Jeg vevde så det knaket i kraniet og skinnet på veivehånden slapp som en hanske. Ja, da tenkte jeg ofte på å selge den videre, humrer Westby.
Trengte deler
Det gjorde han imidlertid ikke. Her er heller historien om hvordan han kjøpte den:
– Jeg hadde en A-Ford som jeg kjøpte i 1970. Jeg var på utkikk etter deler til den og fant en T-Ford, men de delene passet ikke til A-Forden. Dette var i 1975 og jeg tenkte på å selge T-Forden igjen og kanskje tjene noen kroner. Jeg husker at jeg ga 13 000 kroner for den. Men så begynte jeg å kjøre med den og du vet, da ble jeg helfrelst, forteller Westby.
Han synes at den er veldig artig å kjøre og marsjfarten er på 50 km/t.
– Den første turen kjørte jeg gjennom en stabel med tyttebærkasser. Du ser her på rattet så er gassen. Hvis du tar begge spakene ned og lener deg bakover så går det unna, ler han.
Selv om bilen ikke er noe racer så går det an å kjøre langt med den. Westby har kamerater som både har kjørt til landsskytterstevnet i Trondheim og Bergen, og en kjørte fra Lindesnes til Nordkapp.
– Du kommer deg fram. Du lukter blomster og eventuell hestemøkk mens du farter langs landeveien i behagelig tempo, ler Westby.
Utrykningskjøretøy
Westbys T-Ford skal ha fungert som utrykningskjøretøy i Kristiania. Bilen har fortjenestemedalje for lang og tro tjeneste på dashbordet. Den har emblem på døra og ser ganske så staselig ut.
LES OGSÅ: Bjørn Vidar sin Opel er filmstjerne. Klarer du å gjette hvilken film den er med i?
– Bilen har tre pedaler: en til første gir, i midten er revers og brems til høyre. Trekker du håndbremsen fra deg så går bilen over i høygir. Fristilling er med håndbremsen rett opp. Trekker du håndbremsen mot deg så er bremsen på. Det er ikke bare bare å kjøre en T-Ford. Det var spesielle førerkort for disse tråkkefordene. Mange har på sin første kjøretur opplevd å få bulker når man mente å tråkke inn kløtsjen og så satte den i første, forteller Westby.
Høytidelige anledninger
Forden får kjøre langt framme i 17.mai-toget og da er medaljene på plass på brystet. Westby har hærens gallauniform fra 1920 og en lensmannsuniform.
– Noen vil at jeg skal ha gallauniformen, mens andre er pasifister og vil ha lensmannsuniformen, sier han.
Antrekkene har han funnet på loppemarked og gjør det hele mer tidsriktig.
– Ungdommen nå til dags svermer vel for raskere biler som Amazon og andre klassikere, men jeg får håpe noen i den yngre garde fatter interesse for T-Ford, sier Westby.
Selv synes han det er artig å farte rundt med en bil som er nesten 100 år.
– Det blir vel bløtkake på den neste år når den runder 100, avslutter han med et smil.