Hele Lund skole har sin egen versjon av Kompani Lauritzen denne uka. Her er det oppgaver for alle lagene som gir både læring, utfordringer og mestring.
Oppe på et hogstfelt like ved skolen finner jeg 3.klasse. De har samarbeid som tema og er akkurat ferdig med oppgave i leiretablering. Nå skal de lage en båre. Vilja og Oliver har vært under kraftledningen og funnet et tre som egner seg. De har også tau de kan bruke så troa på at de skal få til å lage en båre er stor.
– Vi skal ha et menneske oppå båra, kan de fortelle meg.
Løytnant Kartomten står og observerer det som skjer.
LES OGSÅ: Henning (30) har mange gode minner fra Lund: – Det var en super skole!
– Temaet i dag er samarbeid, forteller hun.
De startet uka med disiplin og orden. Da måtte de blant annet vaske pultene sine.
– Jeg trodde de skulle bruke oss til arbeid jeg siden vi begynte med å vaske, sier Adrian.
Med andre ord virker det som om oppgavene har blitt morsommere etter hvert.
Menig Opsahl sager en kvist i to.
– Får dere hjelp av de voksne eller må dere klare det selv?
– Vi må finne det ut helt selv, svarer Sverre kjapt.
– Dette er mye gøyere enn vanlig time, det er de enige om.
– Vi lærer jo matte og sånn. Hvordan vi snekrer og sager, sier Selma.
Lag med lagleder
Første dag ble de delt opp i lag som de skal ha hele uka. Hver dag velges en ny lagleder av gruppa, en korporal. Gjennom dagen vurderer lærerne hvordan gruppa jobber sammen og kårer en dagsvinner blant gruppene. Den gruppa som er best etter fire dager får ekstra oppgaver på fredagen.
– Vi vektlegger det positive. Vi hermer litt etter Kompani Lauritzen, men med humor og litt lettere oppgaver, sier løytnant Kartomten.
LES OGSÅ: Norges bondelag feirer 125 år med å la alle barnehager i landet dyrke grønnsaker
De fine capsene du ser på bildene har alle elevene fått. Lærerne sine er oransje. Det er en elev i 7.klasse som har designet logoen og vant tegnekonkurransen de hadde før capsene ble laget. Elevene har i tillegg fått drikkeflasker.
Logisk tenking
Nede på skoleplassen møter jeg 5.klasse. De står klare til å få et nytt oppdrag av sersjant Skjærstad.
– Dere får fem minutter per post og dere må være effektive for å finne løsninger på oppgavene, sier Skjærstad.
Elevene skal på ulike poster og løse oppgaver som krever at man tenker litt utenfor boksen. Klarer du for eksempel å svare på dette:
- På grunn av en fiende måtte en soldat kaste seg ut av en bygning på 30 etasjer. Soldaten overlevde. Hvordan er det egentlig mulig at soldaten klarte å overleve?
- En fenrik har tre fyrstikker foran seg. Så får han en fyrstikk til og ender opp med ni. Hvordan klarer han dette?
Ikke alle oppgavene er like lette å finne en løsning på. Den første barrieren er å skjønne løkkeskrifta på oppgavearket.
Tidligere på dagen har de hatt spionasje.
– Vi har stirra inn i et vindu i en time. Det er det kjedeligste jeg har gjort, sier korporal Alvseike.
Oppgaven gikk ut på å se hva som skjedde innenfor vindusruta.
– Etterpå måtte vi ta en joggetur, for alle hadde krampe av å sitte rolig, smiler hun.