Gjennom året kommer mittLØTEN.no til å presentere ulike veterankjøretøyer. Først ut er Bjørn Vidar Linholt sin Opel Supersix 1937-modell, som har vært med i filmen «Kongens nei».
Det er Hitlers sendemann Curt Bräuer som blir fraktet i Linholt sin Opel for å avlevere et ultimatum til den norske konge og regjering, et ultimatum som kongen sier nei til 10. april. Bilen var utlånt i to måneder for filminnspilling den gangen for fem år siden.
– Jeg er litt stolt av det, smiler Linholt.
Han fikk selv være med og kjøre bilen en dag på filminnspillinga, men ellers måtte han klare seg uten favorittbilen sin et par måneder. Bilen kjører også foran i rekka sammen med kongebilen i flere scener i filmen.
– Innspillinga var i Elverum, Sørskogbygda og Nybergsund, kan Linholt fortelle, som synes at det er stas å se bilen sin når han ser filmen.
Oppussing
Bilen er blank og fin i lakken. Det har ikke kommet av seg selv. Supersixen fant han på et delemarked på Biri.
– Den stod til salgs der og da bød vi på den. Vi fikk den til den prisen selgeren ville ha. Etter det ble det oppussing i tre år, forteller Linholt. Som du kan se på bildet under var det behov for ny lakk. Ellers var bilen i ganske god stand.
LES OGSÅ: Monsbakken på motormuseet: – Jeg har samla i 35 år, så det blir jo litt ut av det
– Jeg har ikke manglet en eneste del til den. Jeg tror de originale lyspærene sitter i ennå, smiler han.
Det var helt tilfeldig at det var akkurat Supersixen som ble Linholts favorittbil.
– Det var nok bare helt tilfeldig, men jeg har blitt mer og mer glad i den. Det er ikke mange av den i Norge som jeg vet om, sier han.
Det hjelper jo også på at dette er den eneste bilen han ikke får lov til å selge av kjerringa si. For han har ikke bare en bil. Nei, du kan nok bruke noen flere fingre når du skal telle antall veteransjusser hos Linholt.
– Jeg har tre biler med skilt på, men det står noen på vent her og der, men jeg vet ikke hva det blir til med dem, smiler han.
Det ble Opel
Opel Rekord Olympia 1955, Opel Rekord Olympia 1959 og Opel Supersix 1937 er Linholts tre på rad. Men hvordan fikk han denne interessen?
– Det begynte egentlig med at jeg ble ødelagt i ryggen og ikke klarte å jobbe mer. Da måtte jeg finne på noe for å ikke bli helt gal. Det er vel en 16-17 år siden jeg pussa opp Supersixen nå, forteller han.
For de med bilinteresse og kompetanse kan han fortelle at den er en 2,5 liter rekkesekser med 54 hester.
Supersixen har vært med på mye rart.
– Det første vi ville gjøre var å kjøre i 17.mai-toget.
Når han snakker om vi så er det Oljeskvætten han mener. De møtte velvilje hos 17.mai-komiteen og i 2008 startet de tradisjonen med veteranbilkortesje i 17.mai-toget i Løten.
– Det første året var vi vel seks stykker, forteller han, før han fortsetter:
– Vi har fått inntrykk av at vi er velkommen i bybildet i Løten denne dagen og nå er vi oppe i 130 deltakere.
Linholt og Supersixen var også en av de første til å kjøre gjennom den nye undergangen i Løten sentrum sommeren 2019.
Kombinere to interesser
Det blir mest aktivitet med veterankjøretøyene på sommeren, men til ære for mittLØTEN.no får Linholt start på den gamle opelen. Den starter helt av seg selv, i minus 22,9 grader!
– Det hadde jeg egentlig ikke helt trua på, sier Linholt.
LES OGSÅ: Under feltmanøveren i 1912 holdt en svært kjent mann hus på gården Grøholt i Løten
Han hadde satt motorvarmeren klar, men den måtte ikke til pers.
Linholt er også glad i fotografere og kombinerer gjerne interessen for bil med interessen for foto, som på bildet under.
Han har drevet fotoklubb i Løten i 35 år og har alltid tatt mange bilder på treffene til Oljeskvætten. Han bestemte seg også for å få tak i et kamera som var laget på samme tid som Supersixen slik at det kunne ligge i baksetet. Det ble starten på en stor samling av ulike kameraer. I skrivende stund har han 550 (!) stykker.
Oljeskvætten har betydd mye
Linholt er en av ildsjelene bak veteranbilklubben Oljeskvætten. Den ble startet opp i 2007 og de møtes første mandag i måneden.
– Jeg satt hjemme for meg selv og hadde ikke kontakt med så mange. Jeg har blitt kjent med veldig mange folk med samme interesse etter at vi dro i gang Oljeskvætten, forteller Linholt.
De er en enkel klubb, uten medlemskap, men han anslår at cirka 80 personer har vært innom gjennom årene. Den harde kjerne består av cirka 20-25 stykker. De er å se flere steder i bybildet. I år har de kjørte rundt i bygda både på 17.mai og 1.mai, samt på arrangementet «Kultur på hjul» i april 2020. Veteranbildag har det også vært under «Sommer i sentrum», samt at de deltar på pultost- og akevittdagene.
– Det var 200 som møtet opp på «Sommer i sentrum». Det var suksess, sier Linholt.
Selv har han en sønn og ei svigerdatter som også er bitt av veterankjøretøybasillen.
– Jeg har en Puch moped som svigerdattera har lånt, forteller han.
Barnebarna synes det er stas å sitte på med bestefar i de gamle bilene. Det er ikke bilbelter i bilene, men når barna er tre år gamle kan de sitte lovlig i baksetet.
– Vi kjører jo forsiktig med de gamle bilene, så det er ikke mange ulykker som jeg har hørt om, avslutter han.