Det er ei bred, uthogd linje som krysser Korildstadstien en drøy kilometer øst for Flystripa som har navnet Olsergata. Har du noen gang tenkt over hvorfor den ble laget?
Olsergata, som går fra Ebrutorvmyrbrakka, om Trollheimen og over Grefsumstormyra og Sandbekkmyra til Rokosjøen sag, er på ca. åtte kilometer og ble anlagt ca. 1910 som vinterbilveg for frakting av tømmer. Navnet fikk den etter daværende allmenningsbestyrer Kristian Olsen. Han kom fra Åmot, bodde på Løvhaugen i Østroa og var allmenningsbestyrer fra 1902 til 1917.
Tømmer fra nord i bygda
– Det gikk tømmerbiler der til ca. 1960. I 1962 ble både vegen inn til Trollheimen og Mosjøvegen bygget. I 1964/65 bygde dem vegen fra Grefsumkrysset og til Ebru, forteller Smestad, og legger til:
– Etter 1962 tror jeg neppe det er kjørt tømmer på Olsergata.
Noen unntak kan det jo være, for eksempel syd for Grefsumstormyra. Det er også der at gata er tydeligst i terrenget.
Tømmeret som ble fraktet gjennom Mosjømarka kom fra nord i bygda. Det var et lite sagbruk på Ebru fra 1897 til 1970/80-tallet, men mye av tømmeret ble fraktet til Rokosjøsaga. På Ebru sag skar dem tømmeret etter jul, for da var hogsten nord i bygda ferdig. Siste rest etter denne saga ble revet i 2017. Når det gjelder Olsergata har denne blitt brukt til skiløype, men det er noen år siden sist. Vil du ta beina fatt er det mulig å følge den, i alle fall sør for kraftledningen langs Mosjøvegen. Et fint utgangspunkt kan være Sandbekkmyra. Denne finner du ved å svinge inn Mosjøvegen rett øst for Rokosjøen sag og deretter kjøre ca. en drøy kilometer innover. Innerst i rundkjøringa vest for Mosjøvegen starter Olsergata.