20. januar kunne eldre – og folkehelseminister, Terje Søviknes, dele ut pris til årets kommune i kampanjen for et mer demensvennlig samfunn. Ringsaker og Løten kommuner fra Hedmark var i finalen, og det var Løten som trakk det lengste strået.
Siden 2014 har Nasjonalforeningen for folkehelse drevet kampanjen for et mer demensvennlig samfunn. Kampanjens mål er å motvirke isolasjon og ensomhet hos personer med demens, bidra til at de skal være inkludert og fortsatt kunne delta i aktiviteter i sine lokalmiljøer. Et mer demensvennlig samfunn er det overordnede målet for demensplanen, og skal gjelder alle samfunnsområdet. Kampanjen til Nasjonalforeningen for folkehelse er et viktig bidrag for å nå dette målet.
Løten kommune har siden 2015 vært godt forankret i kampanjen og kan vise til gode resultater. Kursene har favnet bredt om servicenæringen i kommunen, slik at personer med demens i stor grad kan føle seg trygge på at de skal møte demensvennlig service i sitt nærmiljø. Dette kan være eksempelvis butikkansatte, bussjåfører, bibliotekarer, frisører osv. Disse kursene har også ført til at flere engasjerer seg frivillig, noe som igjen har medført til en rekke positive aktiviteter. De siste årene har Løten kommune hatt som mål å bli enda bedre på brukermedvirkning og har tatt i bruk erfaringer fra berørte i sitt arbeid.
Det var en stolt ordfører som 20. januar kunne motta prisen som årets kommune 2019 i kampanjen for et mer demensvennlig samfunn av eldre – og folkehelseministeren.
– Dette er veldig stort for oss. Denne prisen skal eies av hele lokalsamfunnet og alle som står på for at Løten skal være et demensvennlig samfunn. Demensomsorg er ingen soloprestasjon. Det er et helhetlig og langsiktig samarbeid, sa Marte Larsen Tønseth.
I juryen satt styreleder i Nasjonalforeningen for folkehelse, Stein Evensen, nestleder Sidsel Skaar og styremedlem Kjell Nesbø. Juryens begrunnelse for prisen var blant annet at Løten kommune har gjort bevisstgjøring om demens til en viktig del av sitt arbeid. De har også vært en positiv ambassadør for kampanjen, som igjen har skapt store og positive ringvirkninger.