11. mai markerte Blomsterfryd i Meierigården 20-årsjubileum. Mye har skjedd i løpet av 20 år, og den lokale blomsterbutikken merker helt klart konkurransen fra dagligvaren.
Tross smitterestriksjoner ble dagen feiret med is til kundene og gode tilbud.
– Mange trofaste kunder var innom butikken, og kundene holdt god avstand, sier Laila Wie, som driver Blomsterfryd i Løten.
Hun mener at slik konkurransesituasjonen har blitt de siste årene er det helt avgjørende at man har dyktige og dedikerte ansatte med fagfolk som kan blomster. Brudebuketter, dekorasjoner og kranser til alle anledninger lager og selger de mye av, mens buketter med roser eller tulipaner klarer de ikke å konkurrere på pris med de store matkjedene.
– Kvaliteten er nok bedre på våre blomster, men prisen trumfer ofte kvalitet, sier hun.
De siste 20 årene er en periode som har endret bransjen mye. Hun trekker spesielt fram konkurranse fra matbutikker som selger rimelige blomster, og store plantesenter som har etablert seg. En annen merkbar endring er at blomsterforretningen har fått mindre butikklokaler enn tidligere. Tross hard konkurranse i blomsterbransjen, ser hun lyst på framtida.
Med blant annet både inneblomster, uteblomster, planter, krukker og jord i sortimentet, er det mange som fortsatt handler hos blomsterbutikken. Og dersom kunden trenger råd og tips, får de det av jentene på Blomsterfryd.